Chocken – Sveriges brantaste backe

Chocka dig själv och andra – bege dig ut för Sveriges brantaste backe!

Att stå längst upp i backen Chocken, Sveriges brantaste backe, gör själv för namnet och skapar en sugande känsla i magtrakten, har du varit där?

Det hör kanske till det vanligaste samtalsämnet på afterskin en kulen vinterkväll eller runt grillen utanför stugan i Idre en skön sommarkväll, samtalen om Chocken. Chocken är Sveriges brantaste backe med en lutning på 46 grader, inte helt utan konkurrans så för säkerthetsskull så har arrangörena i Idre valt att kalla den Dalarnas brantaste backe. Har du stått uppe på toppen så struntar du nog i vilket, för här är det brant, riktigt brant och magen snörper ihop sig som en vriden disktrasa. Det är svårt att mäta en backes exakta gradantal och jämföra med fler backar, men att kalla backen eller pisten för svart eller väldigt svart är inte en underdrift. Det finns fler backar i Sverige som har en lutning mellan 42 och 47 grader om andan skulle falla på och du är sugen på fler utmaningar i skidbackarna.

Att utmana Chocken

Chocken - Sveriges brantaste backe

Det finns våghalsiga privatpersoner med stor skidvana och kanske ett lite mer utmanande sinne än deras flesta vänner, som har gett sig utför starten i backen. Fler är det naturligtvis som har speedskiing som sin hobby eller på proffessionell nivå. Det har arrangerats flera tävlingar i Speedski i backen Chocken i Idre, Svenska mästerskap, världsmästerskap senast 1999 och World Cup tävlingar. 
Banrekordet ligger på en hastighet av 179 km per timma, det är fortare än vad vi får lov att köra på Svenska motorvägar, mycket fortare. 

Chockens historia

Historierna runt Chocken hör till de som det skrävlas eller dröms om mest, dock har den verkliga historien inte alltid varit endast positiv. En backe med dessa branta grader är det självklart en stor risk för olyckor. Pistmaskinerna har ett svårt jobb att pista backen rätt och maskinen hålls uppe med hjälp av vajrar. En tragisk olycka med vajerbrott och en omkommen förare av pistmaskinen gjorde att backen stängdes. Ett beslut togs att även korrigera backens start och lutning högst upp genom att spränga bort vissa delar och plocka ner lutningen från 48 grader till idag en mindre lutning och därmed en säkrare upplevelse.